klik di sini - susu HALIB's
Oct 17, 2010


Di Taiwan Indomie dianggap berbahaya kerana didapati  mengandungi dua zat yang tidak diperkenankan untuk digunakan dalam makanan dan dilarang dijual.

Adapun bahan bahan berbahaya yang dianggap ada didalam kandungan Indomie tersebut adalah sejenis pengawet Hydroxy Methyl Benzoate pada mienya dan pengawet Benzoic Acid pada bumbunya. Dua bahan ini tidak lulus dalam klasifikasi barang import.

Meski Indomie Berbahaya bagi kesihatan dan hal itu dinyatakan oleh kementrian kesihatan di Taiwan. Namun kenyataan tersebut dibantah oleh pihak Indofod selaku pemilik Indomie yang berada di Indonesia.Indofood Consumer Brand Product (ICBP) Sukses Makmur Tbk

Sementara berita lain terkait Indomie Berbahaya yang mengemuka belakangan ini yang bermula dari penarikan hampir keseluruhan produk mie instan yang diimport dari Indonesia di Taiwan telah diklasifikasi oleh pemerintah negara tersebut. Taiwan sendiri telah membantah bahawa isu Indomie sengaja diadakan bagi mengurangkan persaingan perniagaan.

Menurut wakil ketua operasi perda gangannya di Jakarta (TETO), Chen Win-Ping,
"Hal itu tidak benar. Petugas kesehatan kami sebenarnya telah menemukan adanya kandungan bahan pengawet di atas standar nasional dalam Indomie sejak Mei lalu," ujar Chen di Jakarta, Selasa (12/10/2010)

.

0 komen:

Post a Comment

Artikel Terdahulu